4/10/12

ΓΙΑ ΚΑΦΕ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ



Καφές δύο ευρώ και ποτό με πέντε ευρώ στο μπαρ;


Γράφει η Ζαφειρώ Χατζοπούλου

Η απόδειξη που έρχεται για αυτές τις σίγουρα ανθρώπινες απολαύσεις ακόμα και αυτήν την εποχή που έχει συρρικνωθεί το διαθέσιμο χρήμα από την πλειονότητα των ελλήνων, διαμορφώνεται σε περισσότερα ευρώ. Το αισιόδοξο και ταυτόχρονα παρήγορο μήνυμα είναι ότι ορισμένοι καταλαβαίνουν και συνειδητοποιούν τη δραματική μείωση που έχει υπάρξει στην αγοραστική δύναμη της πλειονότητας των Ελλήνων. Για το λόγο αυτό, υιοθετούν πιο ελκυστική πολιτική με προσιτές τιμές και στόχο τι άλλο από να προσελκύσουν κόσμο.

Στοά Κοραή
Μια τέτοια πολιτική θα εφαρμόσει για δεύτερη φορά ο Δήμος Αθηναίων σε συνεργασία με εστιατόρια, καφέ και μπαρ της πόλης, επιδιώκοντας να προσελκύσουν κατοίκους και επισκέπτες στο κέντρο της ελληνικής πρωτεύουσας. Με σύνθημα «Βγαίνουμε Αθήνα», όλοι θα έχουν τη δυνατότητα από την Τρίτη 2 Οκτωβρίου έως και την Τρίτη 18 Δεκεμβρίου να γευτούν καφέ, ποτό στο μπαρ ή ακόμα και το προτεινόμενο μενού των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα εστιατορίων καταβάλλοντας μόνο 2, 5 και 10 ευρώ αντίστοιχα. Με αυτήν την πρωτοβουλία οι συμμετέχοντες στοχεύουν να τονώσουν τόσο την επιχειρηματική κίνηση όσο και την «ταλαιπωρημένη» ζωή στο κέντρο της πόλης. Δυστυχώς, τέτοιες πρωτοβουλίες απουσιάζουν σε κάποιες πόλεις της ελληνικής περιφέρειας. Τα καφέ και τα μπαρ είναι σχεδόν άδεια τις καθημερινές μέρες πλην ελάχιστων εξαιρέσεων και δη εκείνων που διαθέτουν σε μειωμένες τιμές τον καφέ, την μπύρα ή ακόμα και το ποτό.
 

Και για όσους δεν κατάλαβαν... ο καφές στο χέρι είναι φθηνότερος!
Περισσότερη συνηθισμένη είναι η εικόνα των ανθρώπων που προτιμούν να καθίσουν σε παγκάκι κεντρικής πλατείας και να απολαύσουν σε πλαστικό ποτήρι τον καφέ τους τον οποίο έχουν προμηθευτεί, λόγω ακριβώς της προσφοράς, από πανελλήνιο ή τοπικό κατάστημα γρήγορης εστίασης. Δεν το βρίσκουν «έξυπνο» να ξοδέψουν από 2,5 έως 3,7 ευρώ- υπεύθυνοι για το εύρος της τιμής είναι οι επιχειρηματίες που τη διαμορφώνουν κατά το δοκούν- για έναν καφέ τον οποίο ίσως και να πιούν ξεροσφύρι καθώς για ορισμένα καφέ η προσφορά ενός συνοδευτικού με τον καφέ ποτηριού νερού θεωρείται πολυτέλεια.


Προσπαθώντας να συμβουλέψω έναν επιχειρηματία που είχε άδειο μαγαζί, να ρίξει τις τιμές, πραγματικά το μετάνιωσα. Και μόνο που τον άκουσα να μου λέει «Αν είναι να δουλεύω για 50 λεπτά κέρδος στον κάθε καφέ, καλύτερα να το κλείσω» μου ερχόταν να του πω «Θα το κλείσεις γιατί δεν έχεις καταλάβει τη δύσκολη κατάσταση. Η εποχή που δούλευες με 100%, 200% ή ακόμα και 300% κέρδος έχει περάσει ανεπιστρεπτί γιατί δεν το αντέχει η τσέπη όλων μας και δεν το ανεχόμαστε πλέον. Αντί να σκεφτείς ότι προσφέροντας καφέ στα 2 ευρώ θα προσέλκυες 20,30, 40 άτομα καθημερινά που θα σου άφηναν ένα ικανό ποσό, τμήμα του οποίου θα ξόδευες για την αποπληρωμή της ΔΕΗ, του νερού και του ενοικίου- το οποίο έχουν ρίξει οι περισσότεροι ιδιοκτήτες- εσύ σκέφτεσαι όπως τις «καλές εποχές».
Αδειο το φλυτζάνι από καφέ για όσους επιμένουν να... αισχροκερδούν!


Μάταια όμως γιατί όταν ο άλλος δεν θέλει να ακούσει… τον άφησα να λύσει μόνος (;) του τις σκοτούρες. Αυτές τουλάχιστον τις σκοτούρες δεν αντιμετωπίζουν επιχειρηματίες του συγκεκριμένου κλάδου στη Βόρεια Ελλάδα και δη στη Δυτική Μακεδονία. Θέλεις γιατί οι κάτοικοι στη συγκεκριμένη περιφέρεια είναι συγκρατημένοι αυτήν την περίοδο στις αγορές, στις εξόδους τους- παρόλο που σε αρκετές περιοχές υπάρχει έστω και μειωμένο σταθερό μηνιαίο εισόδημα λόγω του πλουτοπαραγωγικού πλούτου ή της παραδοσιακής και προσοδοφόρας επαγγελματικής απασχόλησης- θέλεις γιατί και οι ίδιοι είναι την ίδια μοίρα, έχουν ρίξει τις τιμές τους.


      Έτσι, ο καφές σε δημοφιλείς τουριστικές τοποθεσίες αποτιμάται μόλις στα 2 ευρώ. Σε άλλη πόλη της εν λόγω περιφέρειας ορισμένα μαγαζιά εκ των οποίων ορισμένα είναι νέα σφύζουν από ζωή.

Το τσιπουράκι έτοιμο...ο μεζές έρχεται!
Πώς αλήθεια μπορεί ο τοπικός και όχι μόνο πληθυσμός να αρνηθεί ένα τσιπουράκι με μεζέ στα 2,5 ευρώ, το δωρεάν εμφιαλωμένο νερό του ενός λίτρου που συνοδεύει την κάθε παραγγελία ή τη γεμάτη με ακαταμάχητες λιχουδιές πιατέλα που απαραίτητα συνοδεύει το δεύτερο ποτό το οποίο κοστίζει όπως και το πρώτο 6 ευρώ; Αδυνατώ να καταλάβω γιατί ορισμένοι επιχειρηματίες δεν ευθυγραμμίζονται με αυτή τη λογική.













Θέλει πολύ για να καταλάβεις ότι με το να ρίξεις τις τιμές σου, θα σε προτιμήσει ο κόσμος γιατί πρώτον κατάλαβε ότι συνειδητοποίησες και ενστερνίζεσαι τη θέση του
και δεύτερον θα επισκεφτεί το καφέ σου, το μπαράκι σου γνωρίζοντας ότι το κατάστημα σου είναι προσιτό στις τιμές και θα το συστήσει και σε άλλους, με επιθυμητά αποτελέσματα για εσένα;